Christmas Ornaments – Rudolf

This time both in English and Dutch, so anyone can understand🙂

During the last three weeks I’ve been very busy making Christmas decorations. I’ve been wanting to try out some materials, and now want to share some easy ways to create cute Christmas ornaments, of course for our DIY tree!  I guess they’re just as much fun to make for you, as they are to make together with your kids.

For starters, make this Rudolf out of a few simple ingredients:

Deze keer schrijf ik maar zowel Engels als Nederlands, ik denk dat het dan toch het beste te volgen is voor iedereen!

De afgelopen weken ben ik nogal druk in de weer geweest met doe-het-zelf kerstversiering. Ik wilde wat materialen uitproberen om mee te werken en daardoor kan ik nu een paar gemakkelijke manieren laten zien om zelf kerstversieringen te maken. Voor mijn nieuwe doe-het-zelf boom natuurlijk😉. Ik denk dat het net zo leuk is om hiermee bezig te zijn als volwassene, maar natuurlijk zijn ze ook prima samen met de kinderen prima te maken. 

Om te beginnen, kun je  een Rudolf maken met deze eenvoudige benodigdheden:

  • Household gloves Schoonmaakhandschoenen
  • Plaster of Paris (Modelleer)gips
  • A large vase and a large spoon/branch Een grote vaas en een grote (pol)lepel of stok
  • Some acrylic paint Acrylverf
  • Wiggly eyes, a red pompom, some red ribbon and a bell Wiebeloogjes, een rode pompom, rood lint en een belletje.

Start by gathering your supplies and covering the working area with some plastic or paper. Afterwards it is much easier to clean up the mess and you don’t want to get plaster of Paris stuck in your drain!! It might get clogged. So, importantly: just throw away as much as you can once your done, instead of flushing it down the sink.

The volume of Plaster of Paris you’re about to use is heavy, so make sure that, if you hang your glove on a stick or wooden spoon the way I did, it won’t tear by the weight of plaster poured in there. I’ve just taped the edges, to make sure it wouldn’t rip any further, but you could think of other ways to support the glove.

Begin met alles klaar te zetten en dek je werkplek af met plastic of kranten of zo. Als je klaar bent is het zo veel gemakkelijker opruimen en je wil geen (of zo min mogelijk) gips in de afvoer krijgen. Die kan hierdoor namelijk verstopt raken! Dus, heel belangrijk: gooi zoveel mogelijk in de prullenbak na afloop, in plaats van het onder de kraan af te spoelen!

Omdat je best veel gips gaat gebruiken is dit vrij zwaar. Zorg er dus voor dat de handschoen niet uitscheurt op de plek waar je de stok/lepel doorheen steekt, zoals ik heb gedaan. Ik heb gewoon wat extra plakband om de rand gedaan zodat de gaten niet zouden uitscheuren, maar je kunt natuurlijk andere manieren bedenken om de handschoen te ondersteunen.

plaster in glove

Once everything is prepared, you can start mixing the plaster of Paris. According to the manufacturer I had to add, in my opinion, very little water. Since I wanted to pour the plaster, I’ve added more water to get a more ‘liquid’ mixture. It will dry fairly quickly, so make sure to pour it in the glove soon after you’ve made the mixture. While the plaster is hardening it will get warm; this is normal😉. It will be solid after an hour or two… You can remove the glove now. However, the shape will remain to feel a bit moist for two more days, so leave it to dry for a few days before painting it!

Als je alles hebt klaargezet kun je de gips gaan mengen met water. Volgens de beschrijving moest ik wel erg weinig water toevoegen, vond ik. Omdat ik de gips wilde gieten heb ik méér water toegevoegd dan op de verpakking stond, zodat het mengsel vloeibaarder werd. Gips droogt vrij snel, dus giet het meteen na het mixen in de handschoen. Terwijl de gips uithardt wordt het warm, dit is normaal😉. Na een uur of twee is het ongeveer hard en kun je de handschoen eraf halen. Let op: de vorm zal nog een dag of twee vochtig aanvoelen, dus laat het nog 48 uur goed drogen voordat je het gaat schilderen!

drying plaster

strip off glove

I’ve left the shape to dry for a few more days and once it had dried, I sanded it a bit. In the picture below, you can still see the structure of the household glove after removing it; you don’t want that, do you? Then start painting it. I chose a brown base colour, but you could pick any fun colour you like for Rudolf’s furry head.

Ik heb de vorm een paar dagen laten drogen en heb hem toen een beetje bijgeschuurd. In de foto hier onder zie je de textuur van de handschoen na het verwijderen, wat je natuurlijk niet wil blijven zien. Dan kun je gaan schilderen. Voor de basis heb ik bruin gekozen, maar je kunt elke vrolijke kleur kiezen die je wil voor Rudolfs hoofd.

sand it a bit

paint plaster

Leave the base paint to dry very well! I know that acrylic paint dries fairly quickly, but in this case the plaster may still be a bit moist and it will take a bit longer for the paint to dry than you’re used to. Make sure the paint has completely dried before painting Rudolf’s nose and ears…. It may be even better to use a gesso (primer) before painting it, I guess. I didn’t… you know me by now…

Laat de verf goed drogen! Normaal gesproken droogt acrylverf vrij snel, maar in dit geval kan de gips nog vochtig zijn en zal het langer duren dan normaal, voordat de verf droog is. Zorg dus dat hij echt goed droog is voordat je de neus en oren gaat schilderen. Ik denk dat het nog beter zou zijn om eerst, vóór het schilderen, een gesso aan te brengen. Dat heb ik niet gedaan…jullie kennen me nu ondertussen wel…

Use a light brown to paint the shape of the nose and ears. I thought it looked better to trace the outline of the nose and ears with a black porcelain-pen. However, you may use a small brush and black paint as well. Or a Posca painting pen. As long as it doesn’t scratch the surface: plaster of Paris is very easily scratched.

Gebruik licht-bruine verf voor de neus en oren. Ik vond dat het er beter uitzag als ik de omtrek zou aftekenen met een porseleinstift. Je kan ook gewoon zwarte verf en een dun penseeltje gebruiken. Of een Posca-stift. Zolang het maar geen krassen maakt in het gips: dit gebeurt vrij gemakkelijk.

Then, take an all-purpose glue and glue on the wiggly eyes and the pompom nose! Tie the red ribbon with a bell around Rudolf’s neck, and you’re all set!

Gebruik vervolgens een alles-lijm om de wiebeloogjes en de pompom neus op te plakken. Strik een rood lint met het belletje om Rudolfs nek, en klaar is kees!

rudolf

I’ve used some white paint on Rudolf’s antlers, just to add some fun details. What do you think? Easy and very fun to make!!

Ik heb met witte verf nog wat leuke details op Rudolfs gewei geschilderd. Wat vinden jullie er van? Gemakkelijk en heel erg leuk om te maken!

Happy Decorating! Veel plezier met versieren!

Veerle ondertekening

Geef een reactie

