Laat de insecten maar komen!

Another week has gone by and the weather is changing slowly.. Fall has started, which means it is getting colder outside. Did you ever wonder how insects survive during winter and how you could help them in doing so? And no, it doesn’t concern spiders… spiders don’t fit in the category of insects!

If you are one of those people that instantly step on these tiny creatures once they’ve spotted them, then you probably couldn’t care less. I recommend you not to read on, but could you please do this for me: don’t step on them from now on! Send them to this awesome DIY Insect Hotel instead, built by my good friend Sandy!

Sandy helps me out a lot and she always encourages and inspires me to create new things. I was so totally impressed by this project, that I asked her whether she wanted to write a post for my blog. I’m glad she did🙂 A Dutch post again! Read on to get to know all about this cool project.

Now is just about time to get started and build one yourself!

Insect Hotel made by my friend Sandy!

Insect Hotel made by my friend Sandy!

Take it off Sandy!

Een insectenhotel of insectenhuis, bijna iedereen heeft er wel eens van gehoord. Voor de mensen die het niet kennen wat extra informatie:

Alleen diertjes met zes poten heten insecten. Er zijn meer dan 1 miljoen soorten en van iedere soort komen er miljarden exemplaren voor.
Daarbij zijn er naar verwachting miljoenen soorten nog niet ontdekt.

In een insectenhuis kun je bijvoorbeeld mieren, muggen, gaasvliegen, kevers, kokerjuffers, luizen, bijen, sprinkhanen, tweevleugeligen of duizendpoten vinden.

Voor kinderen is het leuk met een vergrootglas en een zaklamp te onderzoeken wat er precies in het insectenhuis leeft. Een insectenhuis is niet alleen leuk voor kinderen, het is ook nog eens goed voor de tuin! Een bij is bijvoorbeeld nuttig omdat ze vruchtbomen en bloemen bestuift en honing geeft.
Nuttige insecten als lieveheersbeestjes bestrijden ook schadelijke insecten als bladluis. En vogels of egels kunnen de winter doorkomen dankzij het eten van insecten.
Informatie afkomstig van http://www.eigenhuisentuin.nl

Sandy:

Ik kwam op het idee er zelf een te maken door het programma Eigen Huis en Tuin waar tuinman Lodewijk samen met wat kinderen insectenhuisjes ging maken. “Leuk!! Wil ik ook” dacht ik meteen.
Alleen… ik wil die kriebelbeestjes niet te dicht bij huis en al helemaal niet IN huis.
Dus, ons dakterras viel af want dat grenst aan onze slaapkamer. Maar: we hebben een buitenmuur waar klimop tegenaan groeit, daar zou het wel goed passen.

Een insectenhotel kan je het best op een zonnige, droge plek hangen/zetten ca. 1 t/m 3 meter vanaf de grond.
Dat moest kunnen, al is het niet de hele dag volop zonnig op die plek, maar ook zonder hotel zitten er al veel insecten bij de klimop dus… locatie “check”.
Nu het ontwerp.

Als je insectenhotel ‘googled’ zie je heel veel leuke ideetjes en tips hoe je zelf een hotel kan maken. Maar eigenwijs dat ik ben, ik zag niets dat ik écht leuk vond voor aan mijn muur. Het leek me namelijk leuk om het insectenhotel even breed te maken als dat de klimop is. En dat is ongeveer 2 meter.
Eigenlijk wilde ik gewoon een soort frame maken met tussenschotjes en de ruimtes die dan ontstaan opvullen met bv. stro, houtjes etc.
Op naar mijn familie dan maar, die hebben een grote werkschuur met allerlei zagen, gereedschap en materialen. Ook hout is hier volop op voorraad omdat er o.a. aan houtbewerking wordt gedaan.
Eerst werd ik uitgelachen: “een insectenhotel… wat is dat nu weer en wat moet je daar nu weer mee?” Maar ik had iets in mijn hoofd en zoals bijna altijd komt dat er dan ook. Dus, ik ben aan het scharrelen gegaan tussen al het houtafval en vond al snel een paar planken van een oude boekenkast.
Wie wat bewaard heeft wat: dit was namelijk perfect voor het frame en de tussenschotten!

Al snel zat dit in elkaar met behulp van mijn handige familie want zelf ben ik niet zo’n klusser. Bedenken kan ik wel maar uitvoeren is lastiger🙂
Thuis heb ik het frame gebeitst zodat het voorlopig beschermd is tegen de regen.

Ook heb ik thuis de 7 kamers van het hotel ingericht:

Kamer 1 is opgevuld met ronde houtjes met 1 boorgaatje, deze houtjes zijn op elkaar gestapeld. Bij het boren van de gaatjes is het handig deze schuin te boren zodat er geen regen in kan lopen.
Kamer 2 is opgevuld met dennenaalden, het bos ligt er vol mee!
Kamer 3 is opgevuld met denneappels, ook uit het bos.
Vóór kamer 2 en 3 zit kippengaas gespannen om te zorgen dat de naalden en appels er niet uitvallen. Het gaas was ook een restant, dat over was van het omheinen van de moestuin…

Kamers 1, 2 en 3; met hout met gaatjes, dennenaalden en denneappels!

Kamers 1, 2 en 3; met hout met gaatjes, dennenaalden en denneappels!

In kamer 4 hangen 2 terracotta bloempotjes met het gat/de onderkant naar voren. In één potje zit stro, de ander is leeg.
Kamer 5 zit vol met gespleten houtstammetjes die tegen elkaar geklemd zitten.

Kamers 4 en 5; bloempotjes en gestapelde houtblokken

Kamers 4 en 5; bloempotjes en gestapelde houtblokken

Kamer 6 heeft een paar houtblokken waarin gaatjes (ook weer schuin) geboord zijn van verschillende formaten, voor kleine en grote insecten.
En de laatste kamer, kamer 7, zit vol stro en is afgedekt met een houtblok, zodat het stro droog blijft en niet wegwaait.

Kamers 6 en 7: houtschijven met gaatjes en stro achter een houtblok.

Kamers 6 en 7: houtschijven met gaatjes en stro achter een houtblok.

Alle houtjes, stammetjes, blokken e.d. heb ik meegenomen van mijn familie uit de afvalbak.

Met behulp van een buurman en zijn boormachine, hebben we het insectenhotel opgehangen aan de muur. Ik had nog een vogelnestkastje en een huisje voor lieveheersbeestjes en die hangen er vrolijk naast.
Het is precies geworden zoals ik wilde!

Nu nog wat bloeiende plantjes erbij om insecten te lokken en de boel wat op te vrolijken. Dat werd weer even google raadplegen.
Sedum, dat is wel handig, het bloeit, ziet er leuk uit, heeft weinig verzorging nodig, helemaal goed!
Ik heb verschillende sedumplantjes op een schotel van een plantenbak geplant en deze staan bovenop het hotel. Onder de klimop heb ik kruipphlox geplant die in augustus roze bloemetjes geeft (phlox = vlambloem).

Kruipphlox

Kruipphlox

Als laatste, om het helemaal af te maken, heeft Veerle de naambordjes gemaakt van ronde houten schijven. Insecten, Resort en Welkom, 3 bordjes waarin ze de tekst heeft gebrand. Samen hebben we de bordjes aan het hotel gehangen.

Nu is het helemaal af en het staat super!

Insect Hotel

Zelfs de buren zijn enthousiast, al vroegen er wel een paar wát het precies was dat er hing, maar het werkt aanstekelijk want de buurvrouw gaat nu zelf ook een insectenhotel maken.

Laat de insecten maar komen!!!
Het hotel is er klaar voor🙂

insect hotel 1

 

Hope you had fun!

Sandy and I would like to know who dares to build one! Please send some pictures once it’s finished, to share with my readers!!! You will find the email address on the right side of my homepage😉

Veerle ondertekening

 

 

 

Een gedachte over “Laat de insecten maar komen!

Geef een reactie

