DIY Vanille Honing Scrub

Eigenlijk wilde ik vandaag niets posten, maar hé: DIY Making Life Better bestaat vandaag precies een maand! Kort, I know, maar voor mij reden om het succes (bijna 1000 views én mijn eerste linky party op de Graphics Fairy) te vieren met mijn favoriete recept voor DIY whole body scrub! Beloofd is beloofd🙂

Ingrediënten voor Vanille Honing Scrub. Super soft!!

Ingrediënten voor Vanille Honing Scrub. Super soft!!

Deze vanille honing scrub heb ik ontdekt op homespunwithlove en een klein beetje aangepast naar eigen wens. Wil je weten wat deze ingrediënten doen voor je huidje, neem dan vooral een kijkje op deze site van moeder en dochter! Daarnaast geven zij allerlei andere leuke ideeën voor craft-projecten en zelf-maak verzorgingsproducten. Checken dus!

Goed, terug naar de scrub.

Wat heb je nodig:

  • 50 ml Kokosolie. Dit kun je in de toko kopen, maar ook bij de tuinen en de natuurwinkel. Voor huidproducten gebruik ik deze goedkope, ontgeurde variant (behalve voor mijn lippenbalsem! Hmmm, kokossmaak! Stay tuned)
  • Hetzelfde volume als de kokosolie: Fijne kristalsuiker. Omdat ik geen keukenweegschaal heb, weet ik niet precies het gewicht van de suiker. Ik gebruik mijn WJB borrelglaasjes om af te meten🙂 Kokosolie en suiker dus hetzelfde volume! Ik heb de scrub uitgeprobeerd met gewone suiker en met rietsuiker, maar die maken de scrub veel te ruw. Fijne kristalsuiker is zachter voor je huid en maakt de scrub beter geschikt voor je gezicht! Je kan de scrub trouwens voor je hele lichaam gebruiken.
  • 2 eetlepels Honing. Ruwe, onbewerkte honing bevat de meeste voor de huid positieve bestanddelen en is dus aan te raden. Maar, gewone, biologische bloemenhoning is ook prima. Als hij maar vloeibaar is.
  • Optioneel: Essentiële olie of geurolie naar keuze. Hoewel het geen essentiële olie is, vind ik de geur van vanille wel bij deze scrub passen. Lekker zoet, een echte verwennerij! Ongeveer 5 druppels is genoeg voor deze hoeveelheid.
  • Optioneel: Vitamine E. Natuurlijke, gemengde tocopherolen zijn het beste, je kunt ze onder andere hier bestellen. Vitamine E toevoegen is niet per sé nodig, maar verbetert de houdbaarheid van het product én is goed voor je huid. Waarom niet, ik heb het toch in huis. Twee druppeltjes. (Hoera, ik mag weer met een pipet aan de slag, ik mis het lab!)

Stap 1: Verwarm de kokosolie in een warm-water badje (lees: de gootsteen met heet water). Kokosolie is namelijk ‘vast’ bij kamertemperatuur, maar smelt boven de 25 graden.

Stap twee: Meng de suiker, honing en kokosolie in een kommetje. Je kan het mengsel een klein beetje verwarmen als het gaat klonteren, maar niet te veel want dan smelt de suiker!! Als je te veel honing hebt toegevoegd kun je wat extra suiker toevoegen.

Meng de suiker, honing en (vloeibare) kokosolie.

Meng de suiker, honing en (vloeibare) kokosolie.

Stap drie: Voeg, optioneel, de vitamine E en essentiële olie toe. Goed mengen.

Voeg essentiële olie en vitamine E toe. Goed mengen!

Voeg essentiële olie en vitamine E toe. Goed mengen!

Schep met een lepel het mengsel in een leeg potje en zet hem even in de koelkast om uit te harden (de kokosolie wordt nu weer vaster).

Uitgieten in een leeg potje (bewaar een potje en spoel hem om). Een teveel aan honing kun je er af gieten.

Uitgieten in een leeg potje (bewaar een potje en spoel hem om). Een teveel aan honing kun je er af gieten.

Zo, klaar voor gebruik! Je kan hem bij kamertemperatuur bewaren (tenzij het 30 graden is buiten, dan smelt hij). Ik bewaar hem zelf gewoon in de douche. Ik weet niet precies wat de houdbaarheid is, want hij is meestal al op voordat hij kan gaan schimmelen. In honing en kokosolie groeit niet zo snel iets😉

Heerlijk in de douche: hij is wat vaster dan commerciële scrub cremes door de kokosolie. Maarrrr, eerst smelt de kokosolie op de warme huid. Daarna lost de suiker op tijdens het scrubben! Je kan dus nooit te lang en te hard scrubben. En het beste: na goed afspoelen blijft er een laagje kokosolie op je huid achter. Heerlijk! Super zacht en zonder uit te drogen.

Waar wacht je nog op?

Veerle ondertekening

2 gedachtes over “DIY Vanille Honing Scrub

Geef een reactie

