Nachtkastjes Makeover in Matte Verf

Collage

Check mijn nieuwste aanwinst(en): Deze mooie,  houten nachtkastjes! Bijna gratis en voor niets opgehaald via een Facebook ruilpagina. Die pagina is echt een briljant systeem: “ik wil iets kwijt en wil er iets anders voor terug”. In het geval van mijn nachtkastjes: ruilen voor een bakje kersen. Goede deal toch? Meteen opgehaald dus. Ik heb er uiteindelijk wel een klein bedrag voor betaald omdat ik nergens kersen kon krijgen die dag, maar ach, maakt het iets uit?

Nightstand beforeNightstand before2

What to do with them?

Hoewel ze eigenlijk nog in goede conditie waren, wilde ik ze toch een makeover geven. Unieke kastjes maken, die niemand anders heeft, maar ook omdat ik deze eiken-kleur een beetje zat ben in ons interieur. Of, in elk geval past het niet bij wat ik voor ogen heb voor de toekomst. Bovendien bestond het plan voor een makeover al voordat ik ze had gezien, dus blijf ik daarbij, principieel als ik ben🙂

Ik hou van mosgroen, überhaupt van groen, maar toen ik laatst deze kleur tegenkwam kocht ik hem meteen!

Mosgroen. Verliefd!

Mosgroen. Verliefd!

Ik associeer mosgroen met een natuurlijke uitstraling en aangezien glanzend wat mij betreft  wat moderner aandoet, wil ik matte verf gebruiken voor deze kastjes. Je raadt het al: ik heb geen matte verf in huis en ben ook (nog) niet van plan dit te kopen. Budget en zo… Dus, heel eigenwijs maak ik de matte verf zelf.

Ik weet het, ik weet het, elke professionele schilder die dit leest zal me voor gek verklaren en dit hoogstwaarschijnlijk sterk afraden (de structuur en eigenschappen van de verf veranderen en zo…). Op eigen risico dus.

Nee echt, ik wil heel graag eens aan de slag met échte kalkverf. Niet schoolbordverf, maar kalkverf (chalkpaint)! Dit is een bijzondere verf die mat opdroogt. Uiterst geschikt voor het ‘doorschuren’ van meubelen, maar heeft ook op zichzelf een heel mooie uitstraling. Bekijk de mogelijkheden eens hier! Ik zou ik niet zijn, als ik niet wilde experimenteren met verschillende, goedkope technieken, en niet een manier moest en zou bedenken om zelf een matte verf te maken. Dit heb ik gedaan door, jawel, sierpleister door de verf te mengen.

Hoewel er wordt gezegd dat je ‘kalkverf’ zonder grondverf kunt gebruiken, neem ik geen risico’s: eerst schuren en altijd grondverf!  Hierdoor pakt de verf veel beter en zo gaat de verf in elk geval niet afbladderen na verloop van tijd.

Matte Verf: Los 2 el sierpleister op in 1/2 kopje water. Meng 1:1 met verf.

Matte Verf: Los 2 el sierpleister op in 1/2 kopje water. Meng 1:1 met verf.

Slechte foto, maar je hebt een idee van de textuur...

Slechte foto, maar je hebt een idee van de textuur…

  1. Zoek een oud potje (in heb een leeg blik gebruikt) en vul die voor ongeveer 1/3 met verf. Zijdeglans is prima, maar wie weet lukt het met hoogglans ook wel. Gebruik in ieder geval verf op waterbasis, anders mengt hij weer niet met het onderstaande mengsel!
  2. Neem een kopje en meng 2 eetlepels sierpleister + half kopje water tot een waterige oplossing.
  3. Meng dit direct goed door de verf met een roerhoutje. Het lijkt in eerste instantie geen verschil te maken, maar binnen een paar minuten wordt het mengsel dikker en heb je een soort gekleurde ‘plamuur’, qua structuur en vloeibaarheid tussen verf en plamuur in. En die wordt na verloop van tijd steeds dikker.

Ik heb geprobeerd deze structuurverf langere tijd, afgesloten, te bewaren, maar hij wordt steeds harder na verloop van tijd dus ik kon hem niet langer dan (ongeveer) twee dagen gebruiken. Dan moest ik wel elke keer extra water en verf toevoegen en het mengsel wordt er niet mooier op. Maak dus niet te veel in één keer. Het goede nieuws is dat je met deze methode wel maar de helft van de verf nodig hebt😉.

Ooit zal ik eens iets met deze ‘plamuur’ maken waarbij je de verfstreken zó goed ziet zitten dat het lijkt of het er opgekwakt is! Iets van structuurverf met nonchalante streken… of zo… Anyway, als je het gewoon schildert (dit hoeft zelfs niet netjes, als je het er maar in één richting op aanbrengt) zullen bij het opdrogen de kwaststreken bijna geheel verdwijnen en opdrogen tot een mat geheel. Hoewel onderstaande foto het resultaat na één laag laat zien (uiteindelijk 2 lagen aangebracht) en je dus de ondergrond nog kan zien, zie je wel dat de verf nauwelijks het zonlicht reflecteert. En het was zonnig (voor de verandering)!

Mat! Na de eerste laag...

Lades in de matte verf

Lades in de matte verf

Als de verf droog is voel je de korrels op het oppervlak. Aai daarom met een schuurpapiertje met fijne korrel over het oppervlak om hem gladder te maken. Ja, ik bedoel echt AAIEN! Niet schuren! Dan schuur je de hele verflaag er af, en dat wil je niet. Hoewel, misschien wel als je hem zou willen ‘doorschuren’, maar zorg dan dat de ondergrond de juiste kleur heeft (en niet, zoals in mijn geval, een simpele witte grondverf!).

Hoe werk je deze verf nu af?

De zijkanten van de kastjes en de lades heb ik ingewreven met gewone meubelwas. Inwrijven met de was, een kwartiertje wachten, en oppoetsen met een doek (staat allemaal op de verpakking). Dit geeft net dat laagje bescherming dat nodig is om vuil af te stoten. Waarschijnlijk zal ik dit in de toekomst vaak moeten vervangen omdat het niet zo duurzaam is als lak, maar dat zie ik dan wel weer. Aflakken kan altijd nog!

Voor de afwerking... Er bestaat ook echte 'finishing wax', maar dit werkt voor mij prima!

Voor de afwerking… Er bestaat ook echte ‘finishing wax’, maar dit werkt voor mij prima!

Er bestaat wel matte vernis, maar eerlijk gezegd wilde ik het maken met wat ik al in huis had, en wat ik veel gebruik. En dat is half-glanzende vernis. Omdat de bovenkant van de kastjes beter beschermd moet zijn (er worden vast wat dingetjes opgezet), geef ik alleen de bovenkant een laagje lak. Doordat de verf ruw is, is de lak minder glanzend dan gewoonlijk (bij een gladde ondergrond). Dus, één laagje will do: nu kan ik wel mijn kastjes afnemen met een vochtige doek, maar glanst het oppervlak niet zo heel erg. Dat zou toch zonde zijn van de matte uitstraling!

Samen met mijn vriend ben ik nieuwe kastknopjes gaan uitzoeken.

Een paar nieuwe knopjes er op.

Een paar nieuwe knopjes er op.

Hij was echt bang dat de kastjes super oubollig zouden worden, dus hij hield zijn hart vast. Toch laat hij me altijd mijn gang gaan en vertrouwt op mijn instinct. Een zegen, zo’n man! En de knopjes geven net dat speelse effect dat we zochten: de kastjes zelf zijn al redelijk ‘strak’ en recht, dus ik wilde wat apartere knopjes. Vaak bestel ik ze hier via internet, maar deze keer heb ik ze gewoon bij de Xenos gehaald.

Mijn vriend is tevreden. Ik ben tevreden. Onze nieuwe, unieke nachtkastjes! (Maar oh jee, onze slaapkamer staat op internet!)

Het eindresultaat!

Het eindresultaat!

Die van mij...

Die van mij…

en die van hem...

en die van hem…

Wat vinden jullie er van? Mooi geworden?

En ik heb maar één keer groene pootafdrukjes van de vloer hoeven boenen…🙂 Deze keer was het Punky.

Veerle ondertekening

Geef een reactie

