Dé Tomaten-Kappertjes kruidenboter

Voor vandaag een heerlijk recept als variatie op een standaard kruidenboter: Tomaten-Kappertjes Boter. Snel gemaakt en toch zo goddelijk!

Tomaten-Kappertjes-Boter

Tomaten-Kappertjes-Boter

Het onderstaande recept is niet van mij, hoewel ik het mogelijk heb aangepast in de loop der tijd. Ik heb het overgenomen vanuit mijn studententijd bij de Utrechtse Biologen Vereniging. De boter werd daar bijna standaard gemaakt bij eetgelegenheden (en wordt volgens mij nog steeds elke keer weer gemaakt, haha) en staat altijd ergens bovenaan de verlanglijst van eters.

Sorry kookcommissie, maar ik vond het tijd om dit heerlijke recept te delen!  Iets met liefde en maag en zo…

Je kan zo veel ingrediënten toevoegen als je wil om hem nóg beter te maken, maar in essentie heb je de volgende verhouding aan ingrediënten nodig:

  • 250 g Roomboter (kamertemperatuur)
  • 1 potje kappertjes (uitgelekt)
  • 1 pot zongedroogde tomaatjes (uitgelekt)
  • 2 tot 5 tenen knoflook (naar smaak, maar goed pittig)
  • Beetje citroensap

Overige benodigdheden

  • Keukenmachine, blender of staafmixer (Ik heb geen keukenmachine, dus ik gebruik de staafmixer. Het duurt langer en geeft meer troep, maar het kan wel).
  • Schone handen😉 Die heb je nodig voor het leukste gedeelte… Of gewoon een handmixer.

That’s it!

Haal de boter van te voren uit de koelkast, anders is hij niet te mengen.

Als je een keukenmachine gebruikt, kun je de knoflook, kappertjes en zongedroogde tomaatjes gewoon samen in de keukenmachine fijnhakken. Zo niet: snij dan de tomaatjes en knoflook alvast in kleinere stukjes en gebruik de staafmixer om ze te pureren. Voeg de citroensap en het zout bij het mengsel.

En dan komt het leukste gedeelte: kneed het mengsel met je handen door de boter! Maar als je het toch wat schoner (en hygiënischer) wil houden, gebruik dan een handmixer om de boter met de rest te mengen, totdat je uiteindelijk een zo glad mogelijke boter hebt (bij kleine hoeveelheden, tot 750 g, gebruik ik altijd de handmixer, geen paniek mensen!). Nou ja, kleine hoeveelheden… De kookcommissie weet wat ik bedoel, 750 g is een relatief kleine hoeveelheid😉.

Maak een semi-gladde boter

Maak een semi-gladde boter

Ik heb voor deze gelegenheid kleine porties boter in bonbonvormpjes gedaan. Dit ziet er feestlijk uit maar zorgt er ook voor dat het bij het lopend buffet goed ‘doorloopt’… Gasten kunnen nu gewoon een portie pakken, zonder dat er opstoppingen ontstaan omdat iedereen zijn broodjes bij de buffettafel moet smeren. En geen plakkerige borden🙂 Perfect!

Feestelijk: Spuit met een spuitzak de boter in bonbonvompjes!

Feestelijk: Spuit met een spuitzak de boter in bonbonvompjes!

Leuk he?

Bon apetit!

Veerle ondertekening

2 gedachtes over “Dé Tomaten-Kappertjes kruidenboter

  1. HaHa Veer, ik wilde dit gaan maken en zocht op tomaten kappertjes boter op google ipv het even aan jou te vragen, en nou kom ik op jouw site terecht.. cool!! en thanks🙂

Geef een reactie

