DIY Zelfgemaakte Natuurlijke Volume Shampoo

Voor iedereen die eens iets anders wil proberen dan ‘commerciële’ shampoo, of voor mensen die, zoals ik, gekweld worden door jeuk en huidirritaties!

Hoe maak je je eigen, natuurlijke volume shampoo?

Hieronder mijn absoluut favoriete recept voor natuurlijke DIY shampoo.

Ik heb eigenlijk altijd jeuk, zo ook op mijn hoofd. Al zeker 15 jaar. Ik denk zelf dat ik allergisch ben voor iets in verzorgingsproducten, maar welke component dat is weet ik niet. Hypo-allergeen? Mijn neus! Niet bij mij! Zelfs de meest zachte, hypo-allergene babyproducten wekken bij mij nog jeuk op. Daarom kan ik al jaren bodylotions, zonnebrandcreme en veel andere producten niet goed verdragen. Aanleiding dus om dan maar zelf iets te maken (in plaats van héél veel geld uit te geven aan speciale verzorgingsproducten waar dan waarschijnlijk toch weer iets in zit dat een reactie opwekt…).

Onderstaand recept gebruik ik nu al twee maanden, maak ik zelf, en heeft mijn jeuk en allergieën laten verdwijnen als sneeuw voor de zon! Het is gebaseerd op twee “recepten” van anderen: namelijk de “no-poo” methode (eerlijk, ik weet niet van wie het originele idee was, maar het is echt een begrip onder de mensen die van de shampoo af willen! Mocht ik er nog achter komen dan zal ik het jullie laten weten) en het recept voor kokosmelk shampoo van onegoodthingbyjillee. Dus, bevalt mijn recept je niet helemaal, dan kun je ook deze shampoos een proberen.

Ik heb beide dan ook getest, maar omdat ik nogal veel en dik, lang haar heb, werken deze wasmethode en shampoo voor mij helaas niet zo goed. Bij de no-poo methode krijg ik mijn haar niet meer gekamd (misschien heb ik niet lang genoeg doorgezet totdat de ‘natuurlijke balans’ hersteld is) terwijl het andere recept me juist weer heel ‘vet’ haar geeft. Omdat iedereen anders is, heb ik dus mijn eigen variant gemaakt.

Mensen met ‘futloos’ haar, opgelet! Deze shampoo brengt het volume er in hoor! Geen mousse of spray meer nodig. Ik krijg er zelfs een beetje ‘slag’ van in mijn haar, terwijl ik toch echt super steil en zwaar haar heb, haha.

Hoewel je echt heel veel verschillende ingrediënten kunt toevoegen aan zelfgemaakte shampoo, wilde ik het juist zo eenvoudig mogelijk houden. Hoe minder er in zit, hoe minder producten er zijn die irritaties op kunnen leveren.

Hier komt ie dan:

Ik geef er dan wel hoeveelheden bij, maar die zijn natuurlijk afhankelijk van de grootte van het flesje/zeeppompje dat je gebruikt. Ik ben uitgegaan van iets meer dan 200 ml shampoo, want dat past in mijn zeeppompje. Vul hem op het oog, of gebruik een kleine maatbeker.

Make Shampoo1Neem een lege knijpfles (of probeer eens een kleine reisverpakking om te testen) of een leeg zeeppompje en vul die met:

  •  3 tl. Baksoda
  •  1/3 deel Water (70 ml)
  •  1/3 deel Kokosmelk (70 ml)
  •  1/3 deel Kastiliëzeep (zeep op basis van olieën, bijvoorbeeld Dr. Bronner’s; 70 ml)
  •  2 – 5% Glycerine (=glycerol; ik gebruik 5 ml op ongeveer 200 ml totaalvolume shampoo. Volg de aanwijzingen op de verpakking)
  •  1 ml Natuurlijke Vitamine E (mengsel van tocopherolen, niet de tocopherol acetaat)
  •  Essentiële oliën naar keuze (optioneel, want hier kun je ook weer overgevoelig voor zijn)
  •  2 tl. olijfolie of kokosolie (optioneel, als je van nature droog haar hebt kun je dit nog toevoegen, maar voor mij is dit wat te vettig dus ik laat het achterwege).

Begin met de baksoda, zodat die goed oplost in alle vloeistoffen die je vervolgens toevoegt. Eindig met de essentiële oliën (optioneel). Schudden voor gebruik!

Het is erg vloeibaar, maar was je haar zoals je gewend bent (misschien iets meer inmasseren) en spoel het goed uit. Gebruik de haarspoeling verderop in deze post als je haar vettig lijkt na het wassen.

Basisingrediënten DIY Natuurlijke Volume Shampoo

Basisingrediënten DIY Natuurlijke Volume Shampoo

Ik gebruik voor de essentiële oliën een combinatie van rozemarijn (10 druppels), pepermunt (3 druppels) en, natuurlijk, Tea Trea (8 druppels)!

Ik gebruik het woord ‘natuurlijk’, want hoewel Tea Tree olie een beetje apart ruikt (alles went😉 ), werkt het bij mij heel goed tegen jeuk en huidirritaties. Geloof mij: ik heb 15 jaar jeuk op mijn hoofdhuid gehad maar na drie keer wassen met deze natuurlijke shampoo is de jeuk geheel verdwenen! Dan vind ik het niet zo erg dat het een beetje anders is dan ‘gewone’ shampoo.

Daarnaast nog een geheimpje van mijn moeder (sorry mam, verklapt): toen ik nog klein was (toen reikte mijn haarlengte nog tot aan mijn billen), verzorgde mijn moeder mijn haar met een leave-in conditioner, om pijnloos te kunnen kammen, vermengd met een paar druppels tea tree olie. En wat denk je? Een fantastische luizenpreventie!!! Ik denk dat ik van alle luizenepidemieën op de basisschool maar twee of drie keer luizen heb gehad. Bovendien waren die na twee behandelingen met tea tree olie (en een luizenkam natuurlijk) snel verdwenen! Beestjes houden sowieso niet van tea tree olie…

Rozemarijn is mijn absolute favoriet qua geur. Erg rustgevend, het ruikt lekker, heerlijk! Maar, kies dus een geur die bij je past. Douchen moet een beetje ontspannend zijn, nietwaar? Lavendel is erg populair, maar ik vind rozemarijn dus lekkerder.

Pepermunt ruikt gewoon fris en verlicht mijn hoofdkriebels een beetje. Let op: een teveel aan pepermunt kan sterk prikken in de ogen, dus niet te veel.

Over de houdbaarheid: Mijn shampoo is altijd al op voordat hij kan gaan bederven. Hoewel er water in zit (jawel, zelfgemaakte cosmetica die water bevatten zijn erg gevoelig voor schimmel- en bacteriegroei! Zeker als je geen chemische conserveermiddelen wil toevoegen, zoals ik) is hij dus best lang houdbaar: in elk geval een maand. Maak je shampoo in kleinere hoeveelheden als je op zeker wil spelen.

Je kan hem gewoon in de douche bewaren.

Wel elke keer dus even schudden vlak voor gebruik om alles te mengen.

Was je haar zoals je gewend bent. Maar be prepared: deze shampoo voelt echt wel anders aan dan commerciële shampoos! Dus het vergt een andere state of mind om over te stappen. Maar ja, niets zo gek-makend als eeuwigdurende jeuk, dus wat mij betreft: ik heb het er voor over!

Mijn ervaring met deze shampoo is dat je haar er na het wassen erg vettig van lijkt. Misschien komt dat door de basiszeep die op oliën gebaseerd is. Jawel, je kunt je dus wassen met olie. Hoe dan ook, om dat te voorkomen kun je je haar spoelen met een ‘haarspoeling’: een mengsel van water en azijn, om het haar glanzend en glad te krijgen. Azijn helpt tegen jeuk, reinigt het haar van achtergebleven restjes zeep en chemicaliën etc. en maakt haar glanzend. (Lees hier meer handige tips voor het gebruik van azijn!)

Als ik zelf de haarspoeling niet gebruik voelt mijn haar vettig maar stroef/touwig aan na het wassen, maar het gebruik is optioneel. Probeer het dus zelf uit. Het kan geen kwaad.

De haarspoeling (conditioner) is echt easy-peasy en snel te bereiden:

  • 1 deel Appelciderazijn (of gewone azijn)
  • 5 tot 9 delen water (ik gebruik hem sterk, maar verdun hem naar wens)

Het stinkt wel echt even onder de douche, maar na (goed) uitspoelen ruik je eigenlijk niets meer van de azijngeur. Mijn haar is zacht en mijn huid is jeukloos! Hoera!

Shampoo en Conditioner. Inclusief probeerflesjes voor een vriendin!

Shampoo en Conditioner. Inclusief probeerflesjes voor een vriendin!

Je kunt je eigen labels op de flesjes plakken natuurlijk, maar ik herken zelf de inhoud aan de kleurtjes. Voor cadeautjes doe ik dat natuurlijk wel. Plak dan wel een plastic beschermlaag over het etiket. Water en inkt = smurrie en onleesbaarheid🙂

Succes!

Voor een site waar je kastiliëzeep kunt bestellen, klik hier.

De meeste andere ingrediënten kun je bijvoorbeeld bij Jojoli of Hekserij bestellen. Of zoek eens bij een natuurwinkel, reformzaak of in een ‘de Tuinen’ winkel!

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen! Hebben jullie nog andere tips voor ‘natuurlijke’ shampoos?

Veerle ondertekening

8 gedachtes over “DIY Zelfgemaakte Natuurlijke Volume Shampoo

    • Bier heb ik geprobeerd, is prima te doen voor je haar. Maar dan wel verwerkt in een rinse voor mij. Hmm, misschien een keer bier-shampoo maken… Eieren heb ik me nog nooit aan gewaagd, op de een of andere manier vind ik dat toch niet zo’n prettig gevoel🙂 Andere fijne producten voor je haar: honing, avocado, aloë vera!
      Dankje voor je reactie!

  1. Dit is echt interessant! Zelf heb ik het ook niet voor de slechte stoffen die in shampoos zitten, maar de no poo methode is me dan weer iets te extreem. Zo lees ik op vele forums dat het gebruik van natriumbicarbonaat voor stug haar zorgt. Jouw shampoo lijkt me echter een leuk alternatief dat ik graag zou uitproberen. Maar ik vroeg me af of je haar ook al zachter zou zijn als je naast de natriumbicarbonaat (opgelost in water) ook kokosmelk zou toevoegen. Heb je daar soms ervaring mee?

    • Hoi Leila! Dit heb ik nog niet geprobeerd, maar ik zou zeggen: ga ervoor! Wat ik wel heb geprobeerd is het haar na het wassen met natriumbicarbonaat, het na te spoelen met azijn in water. Hiervan wordt je haar sowieso al wat zachter en voelt het minder stug aan dan wanneer je alleen natriumbicarbonaat gebruikt. Maar ik zal het zelf ook eens proberen, baksoda en kokosmelk. Een beetje honing erdoor wordt ook wel eens gezegd.., maar nog niet getest🙂 Veel succes!!
      Veerle

      • Hoi! Nou, ik heb het geprobeerd hoor, het mengsel van baksoda, water en kokosmelk. Ik vond het zelf geen succes helaas. Mijn haar werd er erg vettig van, en na elke wasbeurt werd het erger😦 Ik ben dus weer over naar de kastiliëzeep shampoo. Deze zeep lijkt duur maar je hebt er uiteindelijk maar weinig van nodig in de zelfgemaakte shampoo en zeep, dus voor mij wel zeker de moeite waard. Hoe is het bij jou gegaan Leila?

  2. Hallo ben begonnen met brandnetelshampoo die ik gekocht heb bij Annie’s heilzame kruiden…tis even wennen maar als je weet hoe en wat je moet doen is het zeker de moeite waard, goedkoper en gezonder. Ben nu bezig zelf shampoo te maken met alle tips die ik op de site heb gevonden…ik heb ipv water een aftreksel van kruiden of bloemen genomen(thee dus ) dan heb je geen essentiële olie nodig, die aftreksels geuren sterk genoeg. Heb rozemarijn uit mijn tuin gebruikt…nu nog uitproberen…ik laat weten of het netjes is .’.Greetzzzz Nathalie

  3. Hoi Veerle,

    Hoi ik wil jouw recept wel een keer proberen. Waar koop je de Kastiliëzeep, de glycerine en de natuurlijke Vitamine E?

    Groetjes,
    Monique

    • Hoi Monique,
      Onderaan de post staan de links waar je op kunt klikken om naar de website te gaan waar je de zeep en andere ingrediënten kan kopen. De Kastiliezeep is van Dr. Bronner, van good-by-nature. De vitamine E en Glycine waren van Jojoli.nl volgens mij… Veel succes!!!

Geef een reactie

