DIY houten sieradenkistje graveren

Hoi!

Daar ben ik weer. Ik had even wat tijd nodig voor voorbereidend werk, want ik moest natuurlijk bedenken wat ik als volgende wilde laten zien. En dat wordt mijn nieuwe, misschien wel mijn grootste verslaving van dit moment: hout graveren.

Helaas niet met de hand. Nog! Want dit staat zeker te weten op de ‘nog te leren’checklist. Vandaar dan dus maar, juist, met een dremel!

Toen ik hier aan begon zocht ik eigenlijk naar interessante, goedkope manieren om reliëf te creëren in hout, door er iets óp te smeren/plakken etc. Maar waarom juist niet een figuur of tekst uitsnijden? Het idee om hiervoor een dremel te gebruiken zag ik een tijdje geleden op de site van Lucy Designs. Zij maakt heel gave meubels en decoraties van hout, check it out! Omdat ik helemaal into de meubels was op dat moment, maar echt geen plaats meer had in huis om nog meer op-te-knappen projecten op te slaan, besloot ik om eens over te stappen op iets kleins. Een sieradenkistje.

Dit project is niet zo heel lastig aan te pakken, maar geeft veel stof, herrie en kramp in je handen🙂 Be prepared!

Je begint met een kaal, houten kistje (of een bewerkt kistje, net wat je voor handen hebt). Ik heb dit kistje eerst in de grondverf gezet. Door eerst een laagje verf of lak op je houten object te schilderen heb je tijdens het graveren namelijk iets minder last van het wegschuiven of uitschieten van de dremel. Het is sowieso afhankelijk van de houtsoort, nerven en knoesten hoe gemakkelijk je het kan graveren. Wees dus altijd bedacht op uitschieten en zorg dan ook voor genoeg werkruimte en rust.

Kies een (kaal) houten kistje om mee te beginnen.

Kies een (kaal) houten kistje om mee te beginnen.

Schroeven verwijderen en in de grondverf.

Schroeven verwijderen en in de grondverf.

Teken je uitgekozen ontwerp op het hout waar je het wil graveren. Kies in het begin voor iets gemakkelijks, iets met lijnen en vooral niet té klein, dan maak je het jezelf alleen maar moeilijk. Je kan natuurlijk eerst even oefenen op een oud stuk hout.

Mijn dremel

Mijn dremel

Zorg dat je houten object goed vast zit geklemd, bijvoorbeeld met lijmklemmen.

En graveren maar. Als je niet zo goed weet welke hulpstukken je moet begruiken voor het graveren van hout, kun je gewoon van alles uitproberen, zoals ik, maar je kan je ook hier even inlezen.

En dan, graveren maar! Neem je tijd, graveer in etappes als je kramp krijgt in je handen.

Na graveren

Na het graveren

Vervolgens schuur je lichtjes de overgebleven splintertjes weg. En dan komt het schildergedeelte! Ik heb gekozen voor smaragdgroen. Jaja, de kleur van 2013! Hoewel ik het een erg mooie kleur vind, was ik niet tevreden over de uitstraling van het kistje met die kleur alleen. Veel te fel, veel te glanzend… Smaken verschillen.

Smaragdgroen als basis

Smaragdgroen als basis

Vandaar dat ik ben blijven boenen en wrijven, deppen en wegvegen, totdat ik tevreden was met het eindresultaat. Daarvoor heb ik uiteindelijk óver het smaragdgroen heen enkele laagjes ‘simpele’ acrylverf gedept, in de kleuren brons en platinum. Ja, ik hoor je denken: dit blijft toch niet zitten op spuitverf op alkydbasis? Nou, misschien niet, maar het blijft prima zitten als je de boel aflakt met enkele lagen transparante interieurlak. Niks aan het handje! Ik denk alleen niet dat ik dit met een meubelstuk zou doen dat intensief gebruikt gaat worden…

Het kistje goed laten drogen en dan de schroefjes weer vastdraaien.

Tot slot kan de binnenkant bekleed worden. Ik heb hiervoor simpel, standaard vilt gebruikt, maar heb betere ervaringen met synthetisch vilt. Dat is iets steviger, dunner en pluist minder dan gewoon vilt. Misschien de volgende keer ook nog een spiegeltje in de deksel, wie weet.

Zie hier, het eindresultaat!

Carve a wooden jewelry box with a dremel

Carve a wooden jewelry box with a dremel

Everything together

Everything together

Veerle ondertekening

4 gedachtes over “DIY houten sieradenkistje graveren

    • Beste Dirk, dat kunt u waarschijnlijk via google vinden. Ik maakte mijn eigen patronen, eventueel een afbeelding printen en overbrengen op het hout. Dat mag natuurlijk alleen voor persoonlijk gebruik. Veel succes!

Geef een reactie

