Spekkoek

Spekkoek. Qua laagjes mislukt maar qua smaak: oh zo heerlijk!!!

Spekkoek. Qua laagjes is deze koek mislukt maar qua smaak: oh zo heerlijk!!!

Ik ben verliefd op spekkoek! En eigenlijk ken ik niemand die een plakje spekkoek niet kan waarderen op zijn tijd. Laat het nu niet eens zo heel moeilijk zijn om spekkoek zelf te maken als je maar tijd hebt en het geduld kunt opbrengen. Het duurt eigenlijk maar iets langer dan een gewone taart bakken, maar: je moet echt in de buurt van de oven blijven. Dus: pak er een tijdschrift of een boek bij en aan de slag!

Ik ben helemaal niet zo’n keukenprinses, maar ik kan toch redelijk goed uit de voeten in de keuken. Ik bak en kook dan ook altijd ‘met gevoel’ en ja, dan mislukt er ook wel eens iets als je een off-day hebt. Daar leer ik dan weer van. Zo ook met spekkoek. Ik heb dit recept nu minstens tien keer gemaakt en elke keer smaakt het beter. Met het onderstaande recept moet je een heel eind kunnen komen!

Hier komt ie dan:

Ingrediënten

  • 250 gram Roomboter (op kamertemperatuur)
  • 7 Eieren
  • Ong. 100 gram Bloem/Zelfrijzend bakmeel
  • 1 zakje Bakpoeder (7 gram, lekker veel)
  • 250 gram Witte basterdsuiker/fijne kristalsuiker
  • 1 zakje Vanillesuiker
  • 2 el Melk/Slagroom
  • 10 tl Kaneel
  • 2 eetlepels Cacao
  • 3 theelepels Kardemom
  • 3 theelepels Kruidnagel (gemalen)
  • 3 theelepels Nootmuskaat
  • Een beetje Zout

Overige benodigdheden:

Een klein, rond bakblik (maar een andere bakvorm zal ook best gaan)
Mixer
2 beslagkommen
2 opscheplepels of 2 soeplepels (ongeveer dezelfde maat)
Eventueel een zeef om de bloem te zeven. (ik doe dit eigenlijk nooit, luie ik)

Voorbereiden:

Vet het bakblik in met een beetje boter en bestuif het, eventueel, met wat bloem.

Verwarm de oven voor op 180 graden. Als je een oven hebt met aparte onder- en bovengrill, dan is dat nog beter: je zet dan na het bakken van de eerste twee lagen alleen de bovengrill aan. Als je een ‘standaard’ oven hebt is 160 graden beter, je bakt elke laag dan net iets langer op een lagere temperatuur (ik had eerst alleen een combimagnetron en dat ging ook goed).

Bereidingswijze

Voeg in beslagkom #1 de boter, de basterdsuiker, zout en vanillesuiker samen en mix ze goed door elkaar. Scheid dan de eieren: Doe de eiwitten even in een aparte kom en mix de eidooiers door het beslag in kom # 1. Mix vervolgens de bloem door het beslag in kom #1, totdat je een mooi glad en romig beslag hebt. Voeg de melk/room toe aan het beslag, ondertussen mixend.

Klop dan de eiwitten stijf. Dit gaat het gemakkelijkste als de eieren nog een beetje koud zijn. Schep dan voorzichtig met een pollepel de stijfgeklopte eiwitten door het beslag. Dit is het basisbeslag.

Dan komt de truc voor het maken van spekkoek.

Neem een tweede beslagkom en schep hierin de helft van het basisbeslag. Voeg dan aan kom #2 alle (gekleurde) specerijen toe: kaneel, kardemom, kruidnagel, cacao en nootmuskaat. En mixen maar. Let op: dit stuift (hallo hoestbui)…

Je zult zien dat dit deel van het beslag een bruine kleur krijg. Het andere beslag laat je zoals het is, dit behoudt dus zijn lichte kleur. De twee kleurtjes vormen de basis voor de ‘gelaagdheid’ van spekkoek.

Neem het ingevette bakblik en giet/schep er een laagje bruin beslag in, zodat de bodem bedekt is. Een paar millimeter dik is genoeg, je kan het blik zwenken en zachtjes schudden om de bodem te bedekken (of gewoon uitsmeren met een lepel, maar het beslag plakt nogal en dan kun je de lagen verstoren). Ongeveer nu ga je je tijdschrift er bij pakken…

Plaats het blik in het midden van de voorverwarmde oven en bak de eerste laag in ongeveer 10 minuten gaar (je moet belletjes zien en het beslag mag na het bakken niet meer echt bewegen).

Neem het blik uit de oven en giet een dun laagje van het blanke beslag op de al gebakken bruine laag. Verdeel het weer gelijkmatig over de bodem (deze keer gaat dat gemakkelijker omdat het beslag nu vloeibaarder wordt door de warmte), en zet het blik weer ongeveer 10 minuten in de oven. Veel recepten vermelden maar 3 tot 5 minuten baktijd per laag, maar ik vind dit zelf toch echt te kort. Het zal wel afhankelijk zijn van de oven en baktemperatuur dan…

Dit is het moment dat je kunt overschakelen op bovengrill of door kunt bakken op de gewone manier.

Herhaal de voorgaande beschrijving, dus kleur om kleur en steeds ongeveer 10 minuten bakken, totdat het beslag op is (of het bakblik vol is), maar eindig met een bruine laag. Het oog wil ook wat. Of nou ja, het mijne dus niet gezien het eindresultaat…

Schakel na het bakken van de laatste laag de oven uit en laat de gehele koek nog 10 minuten in de warme oven staan, om nog even door te garen. Je kunt testen of de spekkoek goed gaar is door er met een sateprikker in te prikken: deze moet er redelijk schoon uitkomen. Omdat spekkoek lekker ‘zompig’ moet zijn, kan er wat achterblijven, dit is helemaal niet erg.

Laat de spekkoek in het blik afkoelen. Je kunt wat poedersuiker op de koek strooien voordat je hem serveert, maar dat doe ik zelf eigenlijk nooit, ik hou van zoet maar niet van suiker…

In hele dunne plakjes snijden en aanvallen maar!

Eet smakelijk!

Nog een paar tips voor als je niet tevreden bent:

  • Als je spekkoek te droog is: voeg dan de volgende keer iets minder bloem toe.
  • Is hij juist te nat: dan iets meer bloem.
  • Door de bakpoeder kunnen de lagen erg gaan opbollen. Dit gebeurt bij mij ook wel eens. Het deeg zakt wel weer wat in als je het blik uit de oven haalt en er een nieuwe laag aan toevoegt.

Helaas voor jullie kook en bak ik meestal op gevoel. Met andere woorden: zo gauw ik me aan precieze hoeveelheden in recepten ga houden mislukt mijn baksel, zoals je op de foto ziet… Bak ik ‘op het oog’ (“een beetje meer van dit, minder van dat, ruikt het goed zo?”) dan komen de beste creaties naar boven. Ik kan dus alleen maar zeggen: Pas dit recept aan naar je eigen smaak! Maar ik denk dat je hiermee een leuk begin hebt.

Je kunt dan onderstaande afbeelding printen en de aangepaste hoeveelheden invullen. Een variatie op een getypt recept🙂

Vul je eigen hoeveelheden in in het recept

Vul je eigen hoeveelheden in in het recept

Ik beloof dat wanneer ik weer spekkoek ga bakken ik een mooie foto plaats, want deze is echt mislukt wat betreft laagjes: slecht voorbeeld. Wat betreft smaak en geur: heerlijk!!!

Veerle ondertekening

3 gedachtes over “Spekkoek

Geef een reactie

