20 toepassingen van Baksoda!

Blog Labels om in te voegen

Deze post is op verzoek. Ik krijg hier veel vragen over van vrienden en familie en aangezien ik zelf een groot fan ben van Baking soda geef ik hier 20 tips voor het gebruik van Baksoda (natriumbicarbonaat of zuiveringszout).

Baksoda, natriumbicarbonaat of zuiveringszout, is echt iets héél anders dan de kristal-/schoonmaaksoda die je hier in de supermarkt kunt vinden in het schoonmaakschap, of bakpoeder. Hoewel het inderdaad in bakpoeder wordt verwerkt, heb je voor de onderstaande toepassingen toch echt de pure baksoda nodig. Omdat het in Nederland vrij onbekend is, moet je dus goed opletten wat je aangereikt krijgt wanneer je er naar vraagt in de winkel. In de VS daarentegen wordt baksoda echt veel gebruikt en je kan het daar meestal gewoon in de supermarkt kopen. Helaas is het in Nederland wat moeilijker te verkrijgen en moet je echt goed zoeken.

Mijn tip: bestel het via internet of, the place to be voor baksoda: de toko!

De Baksoda die ik gebruik. Er zijn verschillende 'merken' als het maar 100% natriumBIcarbonaat is.

De Baksoda die ik gebruik. Er zijn verschillende ‘merken’ als het maar 100% natriumBIcarbonaat is.

En de bijbehorende 'drug facts'

En de bijbehorende ‘drug facts’

Voor schoonmaaktoepassingen heeft baksoda een beetje vergelijkbare eigenschappen als schoonmaaksoda. In tegenstelling tot kristalsoda is baksoda niet giftig of irriterend (uitzonderingen buiten beschouwing gelaten) en het kan dan ook in de eerste plaats gebruikt worden om mee te koken. Het wordt onder andere verwerkt in bakpoeder, omdat het in combinatie met een zure component zoals wijnsteenzuur een luchtig deeg geeft. Mijn chemische kennis laat te wensen over, vandaar dat we dat onderdeel maar even overslaan.

Kort samengevat: zeker in aanwezigheid van kinderen en/of nieuwsgierige huisdieren die overal aan willen knagen en alles willen eten (zoals mijn poezebeesten) valt baksoda dus aan te bevelen over schoonmaaksoda.

Dan nog even dit: Ik wil er even heel duidelijk bij zeggen dat hoewel ik onderstaande tips zelf regelmatig toepas, ik niet aansprakelijk wil worden gehouden voor eventuele schade als gevolg van het gebruik van baksoda voor onderstaande toepassingen of die via deze blog zijn gevonden. Denk zelf altijd goed na bij wat je doet en let op signalen die aangeven dat iets niet goed voor jezelf of anderen is. Gebruik baksoda dus met mate en verstand. En: bij medische klachten gaat een arts boven alles.

Zo, nu ik dat even duidelijk gemeld heb kunnen we terug naar het leuke gedeelte: 20 tips voor het gebruik van baksoda! Deze toepassingen heb niet allemaal zelf bedacht, maar wél zelf getest. Vandaar dat ik die graag met je wil delen. Baksoda is helemaal het einde!

Kort samengevat alle tips!

Kort samengevat alle tips!

Ready? Daar komen ze.

Tanden af en toe poetsen met baksoda

Ja, helaas, ik heb twee verslavingen die funest zijn voor witte tanden: roken en koffie drinken. Sinds twee jaar gebruik ik ongeveer drie keer per week baksoda om mijn tanden te poetsen. Mijn mondhygiënist snapte er niets van. Ben je gestopt met roken of zo? Mijn tandsteen en aanslag was aanzienlijk verminderd! Om je tanden te poetsen met baksoda doe je al dan niet tandpasta op je tandenborstel en dip je je tandenborstel in de baksoda. En poetsen maar! Het smaakt zout, vandaar dat ik het in combinatie met mijn gewone tandpasta gebruik. Omdat baksoda een natuurlijk schuurmiddel is en lijmverbindingen kan oplossen: gebruik het niet te vaak (net als bij het gebruik van polijstende whitening tandpasta’s) en niet gebruiken als je een beugel draagt! Hoe vullingen, kronen en protheses reageren op poetsen met baksoda weet ik niet. Daar doe ik dus maar geen verdere uitspraken over.

Let op: dit is dus zo’n toepassing die mogelijk bijwerkingen heeft als je het verkeerd gebruikt of als je er gewoon niet goed op reageert. Gebruik het dus met mate en meld het eventueel even bij je tandarts! Ik sta niet in voor de gevolgen, hoewel het voor mij prima werkt. En ja, ook ik heb overlegd met mijn tandarts!

Baksoda als mondwater

Los één á twee theelepels baksoda op in een glas lauw water. Spoel en gorgel zoals je met gewoon mondwater ook zou doen. Het schijnt ook te helpen tegen een zere keel. Twee vliegen in één klap.

Acne, meeëters en onzuiverheden te lijf

Baksoda als lichte scrub werkt voor mij prima om acne en meeëters te verminderen. Masseer hiervoor zachtjes (je hoeft niet je hele huid er af te schrobben!) je gezicht of andere delen van het lichaam met een beetje baksoda. Doe dit niet vaker dan twee keer per week, zodat je huid goed kan herstellen. Baksoda droogt je huid uit een beetje uit, dus smeer goed in met een verzorgende crème of lotion na een scrub-beurt. En niet scrubben bij open wonden natuurlijk!!!

Neem een baksoda-bad om eczeem, huidirritaties, ontstekingen en jeuk te verlichten. Als badzout dus!

Maak een bad of voetenbadje van warm water met baksoda om huidirritaties te verlichten. Niet te veel, gewoon een of twee eetlepels in een tobbe (zoals met ‘grootmoeders’ tip over kristalsoda om een splinter uit je vinger te weken) of een half kopje in een bad. Pas dit aan naar eigen smaak.

Brandend maagzuur verminderen

Zuiveringszout is bij de apotheek te koop. Dit is hetzelfde als baksoda (dus gewoon natriumbicarboaat) maar bevat een bijsluiter met aanwijzingen voor gebruik. Om klachten voor brandend maagzuur te verminderen volg je het beste de aanwijzigen van de huisarts, apotheker of dus de verpakking op. Ik heb zelf nauwelijks last van brandend maagzuur, maar als het zover is, los ik een theelepel baksoda op in een glas water. Hiervan neem ik een paar slokjes en binnen twee minuten zijn mijn klachten weg. Wel een paar keer boeren… heel lady-like. Oh enne, niet op een volle maag dus (zie de afbeelding van de verpakking hierboven).

Reinigen van tandenborstel, kam en afwasborstel

Maak een sopje van baksoda in heet water om tandenborstel, kam of afwasborstel in te weken en te reinigen. Laat ze hiervoor een uurtje in het sopje liggen en spoel goed af met heet water.

Milieuvriendelijke gootsteenontstopper

In combinatie met azijn is soda een goede, milieuvriendelijke gootsteenontstopper. Het kan sowieso niet veel kwaad om af en toe soda in de gootsteen te strooien en na een half uurtje door te spoelen met heet water. Maar als je gootsteen echt heel slecht doorloopt: baksoda + azijn, wachten tot het uitgebruist is, en goed doorspoelen met warm water.

Vlekkenverwijderaar

Baksoda is fantastisch om vet en vlekken te verwijderen. Op van alles! Dus experimenteren maar.

Bij vlekken in het tapijt, vloerbedekking of op de bank: strooi baksoda op de vlek en laat een paar uur (droog) rusten. Stofzuig de meeste baksoda op (let op: natte soda blijft aan de binnenkant van de stofzuigerslang plakken en dat krijg je nooit meer weg, dus doe dat vooral niet!). Wrijf vervolgens de rest met een vochtige doek weg. Baksoda kan wel blekend werken, dus test eerst even op een niet-zichtbare plek of de kleur niet aangetast wordt.

Bij vlekken in kleding (met gekleurde kleding eerst even testen op een onzichtbare plek): maak een papje van 3 delen baksoda en 1 deel water. Wrijf de vlek in met het papje en was vervolgens de kleding op de normale manier.

Voegenreiniger en anti-schimmelmiddel

Ken je dat, van die beginnende schimmel in de voegen van de douche? Of verkleurde voegen tussen de tegels? Maak een papje van baksoda en water (3 delen soda + 1 deel water, lijkt op jif) en boen het papje in de voegen. Het is een mild schuurmiddel dus wel even opletten met kitranden. Laat het een uurtje intrekken en spoel dan af met warm water.

Muren schoonmaken

Wist je dat je met een sopje van baksoda en warm water rookaanslag en de meeste vlekken van de muren kunt krijgen? Wel even zeker weten dat de verf op de muur enigszins waterbestendig is.

Oven reinigen

Maak een papje van baksoda en water (3 delen baksoda en 1 deel water) en boen hiermee de (koude) oven goed schoon. Bij hardnekkige vlekken kun je het papje een uurtje in laten weken en er vervolgens azijn op gieten. Als het is uitgebruist kun je het meeste vuil veel gemakkelijker wegpoetsen. Deze tip werkt helaas voor mij zelf niet helemaal op zeer ingebrande resten. Hiervoor zoek ik nog steeds een betere (milieuvriendelijke) oplossing. Maar voor een wekelijkse reinigingsbeurt werkt het super!

Afzuigkap reinigen

Maak een sterk sopje van baksoda en warm water. Week hier in de afdekking van de afzuigkap. Na een uurtje even schrobben en afspoelen met warm water. Met een baksoda-papje en daarna warm water krijg je heel gemakkelijk aangekoekt vet van de afzuigkap af!

Weg vieze luchtjes in de koelkast

Eén van mijn favoriete toepassingen: de koelkast ontgeuren. Ken je dat, dat je een vreemde geur tegemoet komt wanneer je de koelkast open doet, hoewel je weet dat hij schoon is en geen idee hebt waar het vandaan komt?? Zet een open bakje of kommetje met baksoda in de koelkast en dit vermindert aanzienlijk de geur! Geweldig, en makkelijk! Dit kun je redelijk lang laten staan voordat de werking vermindert. Ik vervang het elke drie á vier maanden.

Kattenbak ontgeuren en urinegeur wegkrijgen na ‘ongelukjes’

Door wat baksoda onderin de kattenbak te strooien wanneer je deze hebt verschoond worden vieze luchtjes in de kattenbak verminderd. Het is niet giftig, dus niet schadelijk voor katten. Aangezien katten een erg goede neus hebben doe je dan ook iets fijns voor ze terug. Niemand wil een stinkend toilet gebruiken. Ben jij even een goed baasje!

Oh, voor ik het vergeet: veel katten willen nog wel eens buiten de bak plassen. Gebeurt dit op de vloerbedekking dat lijkt het bijna onmogelijk om de urinegeur weg te krijgen. Hoewel ik hier geen uitspraken wil doen over eventuele gedragsproblemen of medische oorzaken van onzindelijkheid, kan ik wel aanraden om baksoda eens te proberen om de urinegeur uit de vloerbedekking te krijgen. Voor in de tussentijd🙂

Natuurlijke luchtverfrisser

Logisch: als baksoda ontgeurt, kun je ook je eigen luchtverfrisser maken. Zet een bakje baksoda vermengd met lekker geurende kruiden (bijvoorbeeld lavendel) of potpourri in de ruimte die je een beetje wil opfrissen.

Afvalbak ontgeuren

Strooi een beetje baksoda onderin de afvalbak of vuilniszak om vieze luchtjes te verminderen. Bovendien houden bacteriën en schimmels niet echt van een zoute omgeving, dus ik kan me zo voorstellen dat het meteen de groei van ondefinieerbare organismen tegengaat.

Verwijder muffe luchtjes uit je kledingkast

Vul een textielen zakje (of gewoon een sok) met baksoda, bind die dicht en leg of hang hem in de kledingkast om een muffe lucht tegen te gaan! Ook hierbij kun je de baksoda vermengen met geurende kruiden om een extra tintje aan de ‘geurbuiltjes’ te geven.

Snijplanken en pannen reinigen

Aangekoekte pannen kun je gemakkelijker reinigen door ze ofwel een uurtje in te weken met een oplossing van baksoda in warm water (een eetlepel is genoeg), ofwel te schrobben met wat baksoda op een sponsje. Maar de tip voor snijplanken werkt erg goed. Vooral na het snijden van rode peper, rauwe ui of knoflook kan een snijplank erg sterk ruiken, zelf na herhaaldelijk afwassen. Door de plank schoon te schrobben met baksoda verdwijnt de geur! Oh, en dit werkt ook erg goed op handen na het snijden van dezelfde producten. Even je handen wassen met wat baksoda en geen peper meer in je ogen als je in je ogen wrijft!

Verwijder zweetlucht uit schoenen en kleding

Nog een goede tip: strooi wat baksoda in schoenen of op muf-ruikende kleding (de kleding wel even afsluiten in een plastic zak) om zweetlucht weg te krijgen. Laat de droge baksoda een of twee uur zijn werk doen, uitkloppen/stofzuigen en eindelijk die hardnekkige zweetlucht weg.

Matras reinigen

En tot slot nog één van mijn favo toepassingen: matras reinigen en ontgeuren. Hiervoor heb je dus wel een grote hoeveelheid baksoda nodig. Strooi baksoda op het matras en laat een paar uur rusten. Dan met de stofzuiger over het matras, naboenen met een vochtige doek en even laten drogen voordat je het bed weer opmaakt: weer lekker fris! Voor een extra frisse geur, Biotex werkt ook😉

Het schijnt ook goed te werken voor het verwijderen van urinevlekken en –geur na kleine ongelukjes. Ik heb zelf geen kinderen, maar ik kan me zo nog het één en ander herinneren.

Ik gebruik baksoda daarnaast in een aantal van mijn doe-het-zelf natuurlijke cosmeticaproducten. Het staat op mijn to-do lijst om hiervaan binnenkort een aantal recepten posten.

Interesse gewekt? Er kan nog véél meer!

Zoek op internet naar ‘uses for baking soda’ en je vindt talloze tips!!

Hebben jullie nog tips om aan het lijstje toe te voegen? Let me know!!

Veerle ondertekening

Een gedachte over “20 toepassingen van Baksoda!

Geef een reactie

