Eettafel verstevigen

Het is zondag en niet al te mooi weer buiten, dus vandaag is een goede dag om aan de eettafelreparatie te beginnen. Eigenlijk wil ik gewoon weer graag iets maken vandaag!

Toen ik nog op kamers woonde heb ik ooit zelf een kleine eettafel in elkaar gezet van een los tafelblad en vier voorgedraaide poten. Het formaat zit ergens tussen een sidetable en een eettafel in, zodat hij niet te veel ruimte inneemt. Nu had de bouwmarkt bedacht dat het handig was om standaard van die metalen plaatjes vast te maken aan de poten, zodat ze gemakkelijk vastgeschroefd kunnen worden. En hoewel ze inderdaad gemakkelijk kunnen worden vastgeschroefd, laat de stevigheid te wensen over! Vandaar dat ik het wel eens tijd vond worden om de tafel te verstevigen. Zelf. En de kalmerende gedachte (wat als ik het verpruts!): als het mislukt kan ik altijd nog een nieuwe kopen!

Dus, afgelopen vrijdag ben ik via via ergens overgebleven hout gaan ophalen. Van een oud stapelbed. Ik zocht eigenlijk gewone laten, maar: this will do!

Vul eerst de oude gaatjes op

Vul eerst de oude gaatjes op en zaag de latten op maat. Twee langere en twee kortere (formaat afhankelijk van het tafelblad en hoe groot het frame moet worden).

Dan schuren en in de grondverf

Dan schuren en in de grondverf

Zoals je op de foto ziet gebruik ik de tafel nog even als werkblad…

Maak vervolgens een frame van 4 latten, iets kleiner dan het uiteindelijke tafelblad. Het idee is om het tafelblad blad op het frame (waar ook de poten aan bevestigd worden) te bevestigen, en dat het blad aan alle kanten iets uitsteekt. Naar smaak. In mijn geval ga ik de rare stapelbedplanken gebruiken en denk ik dat het eigenlijk perfect is om het tafelblad hier precies in te laten passen. Bovendien kan dan later het tafelblad vervangen worden door een grotere, als we meer ruimte hebben. Als ik verhuis naar mijn droomhuis dus!

Maar, terug naar het frame. Ik heb voor dit project mijn inspiratie opgedaan op de blog van Miss Mustard Seed. Zij heeft een erg duidelijke tutorial met foto’s en al (en een supermooi eindresultaat!) die ik natuurlijk ook bekeken heb. Bekijk hem vooral als je zelf aan de slag wil!

Om het frame te maken gebruik ik de korte latten als ‘afsluiting’, dus deze plaats je tegen de kopse kant van de lange latten. Hiervoor kun je het beste een vlakke ondergrond gebruiken (ik hoop maar dat onze vloer recht is!) en de latten tegen elkaar klemmen met lijmklemmen of, zoals ik, met handen-en-voetenwerk. Boor in ieder geval drie gaten en gebruik lange schroeven.

Schroef de korte latten tegen de langere latten.

Schroef de korte latten tegen de langere latten.

En alle andere hoeken.

En alle andere hoeken.

So far so good.

Bij mij zitten de schroeven een beetje vreemd geplaatst (ik weet het, het lijkt lukraak geboord), maar dat komt door de vorm van de op-elkaar-gelijmde planken die ik gebruikt heb. Normaal gesproken: netjes onder elkaar!

Omdat ik mijn tafelblad in het frame wil laten passen zie je het (bruine) tafelblad op de grond liggen, op de foto. Ik bouw het frame er gewoon omheen, zodat er geen hoogte verschil onstaat als ik alles rechtop zet later.

Vervolgens klem je de voorgedraaide tafelpoten vast en boor je vier gaten door de lange latten en de tafelpoot. Verdeel de gaten zodanig dat ze niet gelijk vallen met de schroeven waarmee de latten aan elkaar zijn bevestigd! Schroef de tafelpoten één voor één vast. Ik heb ook nog twee schroeven door de korte latten in de poten geschroefd, voor de stevigheid. Iets met driehoeksverbindingen😉. Miss Mustard Seed laat dit erg goed zien in haar tutorial.

Schroef de tafelpoot vast aan het frame; gebruik 4 schroeven, op een andere hoogte dan de schroeven waarmee de laten bevestigd zijn!

Schroef de tafelpoten vast aan het frame; gebruik 4 schroeven per poot, op een andere hoogte dan de schroeven waarmee de laten bevestigd zijn!

En toen bleef ik even steken bij één tafelpoot, want die metalen plaatjes die op de poten zijn gedraaid? Juist, dat handige idee van de bouwmarkt? Die zitten met een immense schroef vast en daar moet ik morgen een nieuw bitje voor gaan halen om ze los te schroeven. Dat vindt mijn rug trouwens niet heel erg… Geduld is een schone zaak.

De volgende dag heb ik die mega-schroeven uit de poten gedraaid, zodat de poten beter in het frame pasten. Gelukkig, hoera bitje!

Verstevig daarna het frame door aan de binnenkant van het frame twee extra latten te bevestigen. Deze zijn dus aan de lange latten vastgeschroefd, zodat deze later, als de tafel weer rechtop staat, in het midden niet uit elkaar gaan buigen.

Het frame is af. Verstevigd met twee extra latten binnenin het frame om te voorkomen dat die gaat vervormen of bewegen.

Het frame is af. Verstevigd met twee extra latten binnenin het frame om te voorkomen dat die gaat vervormen of bewegen.

Hoewel ik het niet van plan was, heb ik toch de schroeven maar dichtgesmeerd met houtvuller. Omdat ik natuurlijk weer veel te snel vooruitgang wilde zien bij het boren van de gaten, heb ik helaas dus niet zo heel erg netjes de schroeven verzinkt. Daardoor zie je nu op sommige plaatsen nog schroeven en/of bobbels en op andere niet. Tja, nothing’s perfect, goed genoeg voor mij! Misschien ben ik toch niet zo’n perfectionist. Of zou het gewoon tegengewerkt worden door mijn ongeduld? Anyway, als je het dus netjes wil doen: zorg dat je schroeven netjes onder het oppervlak verdwijnen. Het kan gewoon met een boor, als je een formaatje gebruikt dat ongeveer de diameter van de schroefkop heeft. Niet te hard duwen, je wil alleen de schroefkop laten verdwijnen, dus alleen aan de oppervlakte het gat iets groter maken.

Niet zo heel netjes weggewerkte schroeven... maar it will do.

Niet zo heel netjes weggewerkte schroeven… maar it will do.

Tafel omdraaien en blad erop om te testen: zo, die beweegt niet meer!

Nu eerst schilderen voordat ik het blad ga bevestigen. De bruine kleur wordt vervangen door een fris lichtgroen zodat de tafel bij mijn opgeknapte stoelen past.

Het tafelblad schuren is nog een heel karwei. Daar gaat een hoop tijd en spiertraining inzitten, ook al heb ik nu een nieuwe unit aangeschaft: mijn gloednieuwe schuurmachine. Hoera, ik hou van technisch! Maar dan heb je ook wat. Na het kaalschuren van het tafelblad, heb ik deze met drie lagen ‘donker eiken’ binnenbeits behandeld. Ten eerste voor de kleur; drie lagen geven precies de juiste kleur die bij mijn stoelen past. Ten tweede voor de bescherming bij intensief gebruik.

Tip: Als je wél genoeg bescherming wil geven, maar niet de donkere kleur wil krijgen van drie lagen donkere lak, kun je ook gewoon één laag donkere en twee lagen transparante lak gebruiken.

En tot slot, om het geheel kloppend te maken: omdat mijn tafelframe toch al een ietwat nonchalante indruk maakte vanwege de schroeven, vond ik het wel passend om de tafelpoten een beetje ‘door te schuren’ voor een ouder, beschadigd effect. Op de website verftechnieken wordt dit heel duidelijk uitgelegd.

Poten iets doorgeschuurd voor een beschadigd effect

Poten iets doorgeschuurd voor een beschadigd effect

Zie hier het eindresultaat.

Het eindresultaat van een opgeknapte eettafel.

Het eindresultaat van een opgeknapte eettafel.

Table repair and makeover

Table repair and makeover

Ik ben trots!

Ik ben tevreden!

Ik heb een stevige, mooie eettafel.

En ik heb hem zelf gemaakt.

Veerle ondertekening

4 gedachtes over “Eettafel verstevigen

Geef een reactie

