Pimp een kist: De Naaikist

Je hebt tijd en inspiratie. Wat doe je dan?

Maak een persoonlijk cadeau!

Het begon met een simpele lege houten kist en de ontdekking van de website thegraphicsfairy.com. Of, eigenlijk precies andersom. Dit is echt een geweldige website met duizenden gratis afbeeldingen en tips voor de ‘decoratieve doe-het-zelver’. Ik begin met deze vermelding, omdat dit een geweldige (inspiratie)bron was én is, en ik Karen dan ook heel nadrukkelijk wil noemen. Ik heb meerdere afbeeldingen van haar gebruikt en zonder haar en haar website was de kist (en vele andere projecten!) nooit tot stand gekomen.

Thank you Karen! Thank you thegraphicsfairy.com!

De 'vóór' kist

De ‘vóór’ kist

Ik wilde een soort oude, brocante of antieke look creëren voor de kist. Lekker kitchy, het is   immers een vrouwencadeau. Wit met fleurige bloemen als ondergrond, en zwarte silhouetten of tekeningen als details. Zo zag ik het voor me.

Daarom heb ik de kist met grondverf wit geschilderd en na drogen zogezegd ‘doorgeschuurd‘. Hierdoor werd het hout weer zichtbaar op de hoekjes en randen. Bovendien was die look wel een uitkomst, want de scharnieren kon ik niet loshalen vóór het schilderen: Ze zaten in de kist verwerkt met slagpinnen (of iets dergelijks) en ik moest er dus omheen schilderen.

Ook voorkom je hiermee dat je een perfect eindresultaat moet krijgen: onregelmatigheden en krasjes komen juist extra goed uit met een ‘doorleefde’ look. Helemaal goed dus🙂

Vervolgens heb ik afbeeldingen laten printen bij de copyshop, op A3 formaat, want dat kan ik helaas zelf niet. Ik heb bloemen afbeeldingen gebruikt als ondergrond en verschillende ‘stencils’ en silhouetten gebruikt van thegraphicsfairy.com.

In de hobbyshop in Woerden hebben ze me fantastisch geholpen met mijn ideeën. Nóg een nadrukkelijk bedankje dus! Deze dames hebben verstand van zaken en denken met je mee als je ‘eens iets anders wil proberen’. Op hun aanraden heb ik Art Medium ontdekt. Art medium is een lijmvernis die gebruikt wordt voor decoupage (ook wel bekend als de servettentechniek). Hierbij verlijm je plaatjes met een ondergrond en lijkt het of ze er op geschilderd zijn! Maar het is nog veel leuker om het te gebruiken voor ‘image transfer’. Hierbij smeer je de ondergrond in met een laag Art Medium en plaats je een geprinte afbeelding met de inkt in de Art Medium. Na drogen (minimaal een paar uur, maar het liefste overnacht) kun je het papier nat maken en voorzichtig wegscrubben, waarbij alléén de inkt overblijft in de opgedroogde vernis. Aflakken met enkele extra lagen Art Medium of met blanke interieurlak en klaar is kees. In de VS wordt voornamelijk het merk Mod Podge gebruikt. Dat is in Nederland ook verkrijgbaar, maar ik gebruik dus een andere variant.

Voor de kist wilde ik experimenteren met image transfer, en dat heeft geresulteerd in ongeveer vijf lagen transfer over elkaar heen!

Zie hier het eindresultaat:

De bovenkant

De bovenkant

En iets verder weg. Met kerstboom op de achtergrond!

En iets verder weg. Met kerstboom op de achtergrond!

Omdat de kist niet zo gemakkelijk open te maken was met één hand (ik stel me dan voor dat je je handen vol hebt en heel ingewikkeld die opbergkist wil openmaken om je spullen op te bergen), heb ik er stoffen kastknoppen op vast gedraaid.

Veerle ondertekening

Next up: De inhoud voor de kist, opbergbakjes en een doe-het-zelf speldenkussen

Geef een reactie

