Opbergdoosjes, -rekjes en speldenkussen

In December heb ik als kerstcadeau een opbergkist voor naaispullen gedecoreerd. Maar, leeg is ook maar zo leeg. Opvullen dus! Zodat de toekomstige inhoud van de kist ook kan worden georganiseerd. Ik ben een beetje aan het experimenteren gegaan met de spulletjes die ik tot mijn beschikking had. Ik wilde in elk geval een speldenkussen maken. En natuurlijk opbergbakjes voor knopen, spelden en alles klein. En, toen ik er over na ging denken: iets om je schaar en tornmesje mee binnen handbereik te houden is ook wel handig. In deze post een blik op de inhoud!

Als eerste: Hoe maak je een speldenkussen?

Onmisbaar in een naaiatelier: een speldenkussen. En helemaal niet moeilijk om zelf te maken!

Elk leeg bakje, blikje of potje kun je hiervoor gebruiken. Ik had toevallig nog een leeg blikje van chocoladefondue liggen. Zo, de perfecte vorm en grootte voor mijn speldenkussen! Koop een leuk lapje stof van dun katoen, iets om het blikje mee te beplakken (ik heb decoupagepapier gebruikt met een leuk motiefje) en wat polyester kussen vulmateriaal. En dan aan de slag.

Het blikje heb ik beplakt met decoupagepapier. Dit lijkt op vloeipapier en het is erg kwetsbaar. Omdat het zo dun is, absorbeert het de lijmvernis en lijkt het ná opdrogen, tja, ik weet eigenlijk niet hoe ik het moet omschrijven. Maar aan de hand van de foto kun je het zelf een beetje beoordelen. Vervolgens knip je het lapje in een grote cirkel (groter dan de diameter van het blik, want dit wordt de het kussentje) en vul je dat met kussenvulling. Nét genoeg om voldoende stevigheid en bolling te hebben voor een speldenkussen. Je kan hem aan de onderkant nog een beetje dichtnaaien met naald en draad, maar dat is niet per sé nodig. Gewoon vastduwen en klaar!

Een speldenkussen van een oud blikje (mbv decoupage)

Een speldenkussen van een oud blikje (mbv decoupage)

Vervolgens: Knap een opbergbakje op

Eigenlijk vond ik dat een drie-vaks theedoosje wel het goede formaat had en dus ben ik daarmee aan de slag gegaan. Omdat ik eens iets anders wilde uitproberen dan decoupagepapier, heb ik voor het theedoosje een blauw inpakpapiertje uitgekozen. Hoewel inpakpapier dikker is, is het prima te verlijmen met behulp van decoupagelijm. Het lijkt alleen iets minder ‘één met de ondergrond’.

Het handigste om te beginnen: Haal de scharniertjes van het doosje af voordat je aan de slag gaat; dat werkt veel prettiger. Met een papiersnijder kun je het (inpak)papier op maat snijden (Ik ben niet zo’n ‘rechte-knipper’) en de binnen- en buitenkant beplakken. Ik heb voor beide een ander motiefje gekozen. Aangezien mijn ongeduld weer opspeelde en ik daardoor iets minder zorgvuldig te werk ging (het was immers al bijna kerstmis en dan moest mijn cadeau af zijn) staken er hier en daar nog wat stukjes uit toen de decoupagelijm droog was. Geen probleem: als de lijm is uitgehard, kun je dit best netjes met een hobbymesje wegsnijden. Hup, de scharniertjes er weer op schroeven en zie daar, een fleurig kistje!

Helaas, mijn eerste tegenvaller: de decoupagelijm die ik gebruik blijft op de een of andere manier een beetje plakken als hij droog is. Een beetje jammer voor een kistje dat steeds open en dicht gemaakt wordt. Misschien heb ik het niet lang genoeg laten uitharden, maar ik vind het tegenwoordig prettiger om de boel nog eens af te lakken met transparante interieurlak. Deze plakt niet en daardoor gaat het doosje zonder klemmen en beschadigingen open. En that’s it! Ik zie mogelijkheden voor allerlei lege doosjes en blikjes!!

Eindresultaat! Theekistje met inpakpapier.

Eindresultaat! Theekistje met inpakpapier.

Die decoupagelijm is echt te gek!

Dan fleur ik toch gewoon ook even een houten kleerhanger op?

En zou textiel ook blijven plakken op kurken onderzetters met die lijm? Dan kun je je spelden en draadjes ergens op vastpinnen…

Het antwoord is ja, dat werkt ook!

Hoe maak je een ophangbordje voor kleine gereedschappen?

In mijn geval was een groot stuk karton goed genoeg om te gebruiken, want de gereedschapjes die er aan zouden komen te hangen zijn toch niet zwaar. Als die zwaarder zijn, kun je hout gebruiken. Decoreer het hout of karton zoals je wil; ik heb er een stuk stof omheen gespannen.

Prik (of boor) vervolgens wat gaatjes in het karton en rijg er een stuk elastiek doorheen zodat bijvoorbeeld een schaar, krijtpotlood en tornmesje kunnen worden opgehangen.

Een ophangbordje voor gereedschappen

Een ophangbordje voor gereedschappen

Tot slot wilde ik nog een rekje voor garenklosjes maken. Die zijn natuurlijk gewoon te koop, maar zoals altijd zocht ik een manier om het zelf te maken.

De benodigdheden: Een houten dienblaadje, plaat of ondiepe lade, een paar grote schroeven en, de meest briljante tip die ik heb gekregen van een verkoopster in de hobbyshop: krimpkous. Krimpkous is een soort isolatiemateriaal voor (elektriciteits)draden. Een soort holle flexibele hoes voor kabels. Als je het verwarmt (met een föhn bijvoorbeeld), de naam zegt het al, dan krimpt het.

Decoreer het dienblad zoals je wil (voor mij een laag grondverf en papier dat bij het theedoosje past) en draai de schroeven van onderen in het hout. Knip de krimpkous op maat (ongeveer twee milimeter langer dan de schroef) en schuif de stukjes over de schroeven. En dan: föhnen maar! Na verloop van tijd zit de krimpkous strak om de schroeven, zodat de scherpe puntjes niet meer te voelen zijn.

DIY klosjesrekje. Met schroeven en krimpkous!

DIY klosjesrekje. Met schroeven en krimpkous!

Veerle ondertekening

Wie weet heb ik je op ideeën gebracht!

Mijn speciale dank voor dit project:

thegraphicsfairy.com voor haar mooie afbeeldingen

En de dames van de Hobbyshop Woerden voor hun hulp en goede tips!

Geef een reactie

